
Welk type portals zijn er?
Er zijn verschillende typen portals. Deze zijn grofweg te verdelen in de volgen categorieën:
Klantportal
Geef jouw klanten de mogelijkheid om allerlei zaken zelfstandig te regelen, zoals accountbeheer, communicatie en betalingen. Als beheerder kan jij klanten beheren, zelf content aanpassen en bovendien nuttige managementinformatie inzien.
Medewerkersportal
Met een medewerkersportal biedt je jouw medewerkers een omgeving om werkzaamheden centraal te regelen. Denk aan een portal om productinformatie te beheren of een omgeving om interne communicatie te stroomlijnen.
Partner/leveranciersportal
Heb je veel te maken met partners of leveranciers? Dan kan het nuttig zijn om een portal te maken waarin jouw zakenrelaties zaken omtrent orders, hulpvragen en facturatie kunnen regelen.

Waarom een portaal laten maken?
De belangrijkste reden voor het laten maken van een portal is het leveren van een stuk gemak. Als een portal goed ontworpen is, zorgt het voor het vereenvoudigen van processen, werkzaamheden en communicatie. Dit betekent voor klanten een stuk professionaliteit en kwaliteit van de dienstverlening. Richting medewerkers en leveranciers betekent het een hogere tevredenheid en een sterkere binding met jouw merk.
Een bijkomend voordeel is dat binnen een portal vaak allerlei data wordt vastgelegd. Door deze data slim te gebruiken kan je waardevolle managementinzichten genereren, en je bedrijf weer een stuk verder helpen.
Ten slotte kan je met een portal zaken veel efficiënter regelen, waardoor je jouw operationele kosten omlaag kunt brengen. Zie dit voorbeeld van een door ons ontwikkeld portal dat een significante reductie in overhead heeft gerealiseerd.

Een standaard of maatwerk portal?
Zoals met alles zitten er voordelen en nadelen aan een portal op maat laten maken. Het grote voordeel van maatwerk is dat je alle kanten op kan. Wij maken de software volledig aangepast op jouw situatie en proces. Hierdoor is de toegevoegde waarde van het portal groter, de adoptiegraad hoger en haal je meer uit je investering.
Het nadeel is dat het meer tijd kost om te ontwikkelen en daarmee de kosten hoger zijn. Onze oplossing hiervoor ligt in ons mid-code framework: Een set aan standaard modules, speciaal ontworpen voor portals, waarmee we binnen no-time 80% van de functionaliteiten realiseren. De overige 20% maken voor jou volledig op maat. Op deze manier vinden we de optimale balans tussen flexibiliteit en standaardisatie.

Hoeveel kost een maatwerk portal?
De kosten voor een maatwerk portal variëren van €25.000 tot €200.000, afhankelijk van de complexiteit en de gewenste functies. Doorlopende kosten voor onderhoud, support en hosting liggen tussen €200 en €2000 per maand, vastgelegd in een Service Level Agreement.
Ons mid-code framework versnelt en verlaagt de kosten van de ontwikkeling. Beschouw het portaal als een langetermijninvestering die kosten bespaart, werknemerstevredenheid verhoogt en nieuwe klanten aantrekt.

Wat is de ontwikkelduur?
Afhankelijk van de gewenste functies, en hoe complex het portaal moet zijn, maken wij een inschatting. Denk daarbij aan welke vormen van beveiliging we gaan gebruiken en in hoe verre een klant in staat moet zijn om alles zelf in te kunnen stellen. Hieronder staat een globale inschatting:
Eenvoudig klantportaal
- Tijd: 1 tot 2 maanden
- Voorbeeld functies: Basisfuncties zoals gebruikersauthenticatie, toegang tot accountinformatie en enkele zelfbedieningsopties.
Complex klantportaal
- Tijd: 2 tot 4 maanden
- Voorbeeld functies: Geavanceerdere functies zoals het volgen van bestellingen of projecten, een FAQ-sectie, integratie met andere systemen (bijv. CRM of ERP).