Optimaliseer het B2B verkoopproces met digitale bestelsoftware

Lees hier hoe je organisatie het bestelproces kan optimaliseren door een bestelsite of -app te maken die direct gekoppeld is aan de voorraad in Business Central en de productinformatie uit de productdatabase.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

Het winkelgedrag is in een korte tijd enorm veranderd. Consumenten zijn inmiddels gewend dat producten digitaal ten alle tijden beschikbaar zijn en te bestellen zijn met een druk op de knop. Het gemak van digitaal bestellen valt niet alleen in het verwachtingspatroon van consumenten. Ook als het gaat om B2B verkoop zijn de wensen en behoeftes van de klant veranderd. Daar kun je eenvoudig in meebewegen door een bestelsite en/of app te ontwikkelen. Dit biedt niet alleen voordelen voor de klant. Met de juiste opzet kan het ook voor een flinke optimalisatie-slag zorgen in het interne B2B verkoopproces.

Omnichannel

Een omnichannel winkelomgeving is de sleutel tot een succesvol B2B bestelsoftware. In zo’n omgeving kunnen klanten bestellingen plaatsen via verschillende kanalen, zoals een website, telefoon, of zelfs persoonlijk. Dit geeft de klanten de flexibiliteit om zelf de methode te kiezen die voor hen op elk moment het beste werkt. Door een elke klant een eigen account aan te laten maken is het mogelijk om op elk apparaat dezelfde persoonlijke gebruikerservaring te bieden en de gebruikersgeschiedenis te synchroniseren.

Koppelingen

Om het B2B verkoopproces echt optimaal in te richten is het een voorwaarde om de bestelomgeving te koppelen aan andere systemen door middel van een API. Dit is een stuk software dat het mogelijk maakt om data tussen verschillende software te delen. Een bestelsite of -app kan bijvoorbeeld koppelen met het ERP-systeem, zoals Business Central. Daarnaast is het mogelijk om de voorraadinformatie aan te vullen met extensieve productinformatie in een Product Database. Zo’n productdatabase maakt het mogelijk om gemakkelijk documenten, beeldmateriaal en productgegevens toe te voegen en kan geheel op maat worden gemaakt op basis van specifieke eigenschappen van de producten. Hier lees je meer over het ontwikkelen van een Product Database.

De koppelingen met deze systemen bieden de klanten automatisch een real-time inzicht in de inventaris en de meest recente productinformatie, zonder dat dit extra administratieve werkzaamheden oplevert. Dit geeft een nauwkeurig beeld van wat beschikbaar is voor aankoop en helpt de klanten om sneller weloverwogen beslissingen te nemen. De bestelsite of -app kan ook gekoppeld worden aan het CRM-systeem of administratietool van het bedrijf. Zo kunnen klanten hun facturatie en aankoopgeschiedenis bekijken en kan het verkoopteam producten effectiever up- en cross-sellen.

De voordelen

Met de juiste aanpak realiseer je met digitale bestelsoftware enorm veel voordelen voor zowel de klant als je organisatie. De voornaamste voordelen zijn:

– Verhoogde efficiëntie

Een bestelsite of app kan de efficiëntie van het bestelproces helpen verbeteren. Alles gebeurt digitaal en wordt automatsiche verwerkt in de boekhouding en administratie. Dat betekent geen telefonische of schriftelijke bestellingen en overbodig administratief werk meer.

– Verbeterde nauwkeurigheid

Een bestelsite of -app helpt de nauwkeurigheid van de bestellingen te verbeteren. Doordat het proces automatisch in alle systemen is gestroomlijnd voorkom je administratieve fouten.

– Verhoogde klantloyaliteit.

Een digitaal B2B verkoopproces lijkt onpersoonlijk, maar het tegendeel is waar. Een bestelsite of -app zorgt voor een grotere de klanttevredenheid doordat het beter mogelijk is om proactief in te spelen op de persoonlijke wensen en behoeftes. Genereer automatisch gepersonificeerde aanbiedingen, offertes of updates door de aankoopgeschiedis. Dit kan leiden tot herhalingsaankopen en een grotere loyaliteit.

Wil je meer te weten komen over hoe je een bestelsite of app kunt maken? Maak een afspraak voor vrijblijvend adviesgesprek.

Gerelateerd