Haal meer uit Business Central met een Product Database

Door middel van een Product Database is het mogelijk om Business Central te koppelen aan je gehele digitale omgeving en aan te vullen met verregaande informatie.

Product Database
Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Business Central is een uitstekende ERP tool voor complexe voorraadbeheer. Als je dit ERP systeem gebruikt voor specifieke unieke producten zul je waarschijnlijk wel tegen beperkingen zijn aangelopen wat betreft de informatievoorziening.  Extra informatie moet vaak handmatig worden toegevoegd op webshops of klantenportals. Met een groot aanbod is dit behoorlijk arbeidsintensief en tijdrovend!

    Dit is eenvoudig op te lossen door Product Informatie Management Software (PIMS) te ontwikkelen die Business Central van aanvullende informatie voorziet. Deze productdatabase koppelt de informatie automatisch aan de voorraad is Business Central en communiceert dit met alle digitale tools en webpagina’s. Zo blijft alles up-to-date en centraal beheerbaar.

    De opzet

    Een productdatabase is een centraal punt voor alle gegevens van producten. Dit kan alles omvatten. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide beschrijving van het product, beeldmateriaal of bijbehorende documenten. Deze database vormt de brug tussen de voorraad in Business Central en het aanbod op webshops en bestelsites. Visueel ziet dat er dan zo uit:

    De techniek

    De kracht van een succesvolle productdatabase is dat het is ingericht op basis van een Application Program Interface (API). Dit wil zeggen dat het niet alleen informatie opslaat, maar ook converteert en communiceert naar andere platformen. Het vormt daardoor een centrale verbinding tussen alle platformen die zorgt voor uitwisseling van gegevens in het gehele ecosysteem. In dit artikel vind je meer informatie over de toepassing van een API.

    De voordelen

    • Minder werk en minder fouten. 

      Door alle informatie centraal en gestructureerd vast te leggen in de Product Database kun je veel tijd besparen en fouten voorkomen. Bij het toevoegen van nieuwe producten wordt alle informatie automatisch op alle platforms verwerkt. Dat scheelt niet alleen een heleboel werk voor webshopbeheerders en marketingmedewerkers, maar zorgt er ook voor dat er minder fouten zullen zijn. Nooit meer verkeerde of ontbrekende informatie bij producten in de digitale shops.

    • Snel promoties generen 

      Met alle informatie beschikbaar het bijvoorbeeld mogelijk om met een druk op de knop een specifieke promotie te genereren. Door automatisch alle productgegevens uit de productdatabase op te vragen op basis van beschikbaarheid, prijs en populariteit uit Business Central genereer je een persoonlijke brochures of promotionele mails in een handomdraai. Iets waar een marketingmedewerker toch vaak een paar uur mee bezig was.

    • Synchrone data 

      Door andere software zoals een bedrijfsapp, webshop of klantsystemen te koppelen aan de productdatabase loopt alle data synchroon. Alles hoeft maar één keer te worden aangemaakt en opgeslagen. Dat betekent dat bedrijfsprocessen een stuk soepeler zullen lopen en veel taken geautomatiseerd kunnen worden. Daarnaast biedt deze bron van data een perfect uitgangspunt voor het ontwikkelen van nieuwe digitale tools.

    Een productdatabase is een essentieel stuk software voor bedrijven die meer willen halen uit Business Central. Door informatie automatisch te koppelen tussen de voorraad in Business Central en platformen zoals webwinkels en bestelsites, kun je enorm veel tijd bespaart en fouten voorkomt. Alle gegevens gesynchroniseerd en direct beschikbaar; dat biedt veel nieuwe mogelijkheden en kansen. Benieuwd wat een database kan doen voor jouw organisatie? Maak een afspraak voor een gratis consult. Onze IT Experts helpen je direct verder.