Gebruik het Halo-effect voor een hoge klanttevredenheid

Het Halo-effect is een krachtig middel om de klanttevredenheid te verbeteren. Dit psychologische fenomeen doet zich voor wanneer positieve indrukken van één aspect van een product of dienst van invloed zijn op de waarneming van andere aspecten. En het goede nieuws is dat je hier handig gebruik van kan maken in klant-software.

halo effect
Meer weten?

Ga het gesprek aan met Laurent!

    Wat is het?

    Dit psychologische fenomeen komt er in het kort op neer dat een opgebouwde associatie die klanten hebben met jouw dienst of product, een bias creëren ten opzichte van de ervaringen die ze daarna opdoen. De opgebouwde associatie creëert een ‘Halo’ om jouw product of dienst heen, die als emotionele deken komt te liggen over alle andere ervaringen. Zoals je begrijpt kan deze associatie zowel positief als negatief zijn. In het kader van klanttevredenheid is het dus van groot belang dat je ervoor zorgt dat minimaal één aspect van jouw dienst of product uitzonderlijk positief opvalt, zodat klanten een positieve associatie opbouwen met jouw product of dienst.

    Halo-effect in customer experience software

    In een alsmaar toenemend digitale maatschappij, heeft de software die je inzet een cruciale impact op de klantbeleving. Ook hier speelt het Halo-effect een rol: weet jij een happy flow te creëren bij het eerste contact? Dan zullen klanten je daarna een langere wachttijd eerder vergeven. Weet jij de klanten positief te triggeren tijdens emotioneel negatieve acties (e.g. betalen)? Dan wordt dit als minder vervelend ervaren. En  het goede nieuws is dat je zelf helemaal kunt bepalen hoe jij jouw CX software inricht!

    Hoe zorg ik voor een positief Halo-effect in mijn software?

    Bij het creëren van positieve Halo-effecten in jouw customer experience, is het van belang om, voordat je gaat programmeren, grondig onderzoek te doen naar de eigenschappen van de gebruikers. Welke leeftijd hebben ze, welke voorkeuren hebben ze en welke devices gebruiken ze het liefst? Door het inzichtelijk maken van de CX flow, kan je bewust positieve Halo-effecten inbouwen zodat CX knelpunten, zoals wachttijden, als minder negatief worden ervaren.

    Mochten we je nou positief hebben getriggerd met deze blog en wil je meer weten over hoe onze software jou kan helpen jouw klantervaring te verhogen? Neem dan gerust contact op met Laurent (06 12 202 087) voor een vrijblijvend gesprek of een CX insights demo.