Tips voor het maken van software voor digitale conferenties
Met de huidige maatregelen kunnen bedrijfsevenementen en conferenties niet meer plaatsvinden. Dat terwijl deze evenementen enorm belangrijk zijn voor het delen van kennis en het vergroten van je netwerk. Een oplossing is om de conferentie te organiseren op een speciaal ingericht digitaal platform. Met de juiste functionaliteiten kan het platform dezelfde ervaring en mogelijkheden faciliteren als een echte conferentie. Hier een aantal tips voor het maken van software voor digitale conferenties.


Ga het gesprek aan met Koen!
Webinar Software
Ten eerste zijn de hoofdattracties van de conferentie de belangrijke sprekers. De meeste bezoekers komen namelijk voor interessante lezingen en nieuwe inzichten binnen hun vakgebied. Gelukkig is iedereen tegenwoordig in het bezit van een goede camera. Met de juiste webinar software kunnen de lezingen daarom gewoon digitaal plaatsvinden. Een van de grote voordelen van digitale evenementen is bijvoorbeeld dat de bezoeker ongestoord meerdere lezingen tegelijkertijd kan bijwonen.
Live chatfuncties
Ten tweede komen bezoekers om elkaar te ontmoeten. Een ander belangrijk element van een evenement is daarom de interactie. Dit gebeurt op verschillende niveau’s. Denk aan een Q&A met een spreker, een open discussie over een bepaald onderwerp, netwerkgesprekken of informatievoorziening van de organisatie. Bij een digitale conferentie is het belangrijk om voor elke vorm van interactie een toegewijde ruimte met passende chatfunctie in te richten. Gebeurt dat niet, dan wordt het snel een onoverzichtelijke chaos.
Een goed voorbeeld is de online editie van The Next Web 2020. Hier waren online stages met sprekers en zelfs een speciale netwerkruimte waar bezoekers willekeurige andere bezoekers konden ontmoeten.
Accounts en tickets
Ten derde is een ticketservice essentieel. Of het nou gaat om gratis of betaald evenement gaat, het is wel handig om te weten hoeveel en welke mensen je conferentie bezoeken. Daarom is het handig om elke bezoeker een account aan te laten te maken en te werken met een ticketsoftware. Zo behoudt je de controle over je conferentie. Om het netwerken interessanter te maken kun je de accounts koppelen met een Google of LinkedIn account en voorzien van relevante informatie.
Sponsoren en Partners
Tot slot komen veel conferenties nergens zonder de hulp en bijdrage van sponsoren en partners. Vaak is het een interessante samenwerking, omdat het een platform biedt om een product of dienst te introduceren aan de bezoekers. Natuurlijk is het mogelijk om het platform van ads te voorzien. Het wordt wellicht interessanter als er een speciale ruimte is voor een partner met bijvoorbeeld een webshop.
Kortom, door het juiste digitale platform in te richten, kunnen conferenties nog steeds waardevolle evenementen zijn. Er is meer mogelijk dan je denkt en voor veel onderdelen is er al goede software beschikbaar. Om een optimale ervaring te bieden is het de uitdaging om deze software samen te brengen in dezelfde omgeving, zoals een PWA. Dit maakt de conferentie meteen beschikbaar op meerdere apparaten.
Voor meer informatie kun je contact met ons op nemen via deze button: