De IT trends van 2023

Welke IT trends zullen in 2023 doorslaggevend zijn? Dit is de vraag die veel bedrijven bezig houdt. Er zijn enorm veel ontwikkelingen, maar welke zijn het meest relevant. Wij hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet, zodat je duurzaam en toekomstbestendig het nieuwe jaar tegemoet kunt.

IT trends
Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    De belangrijkste IT trends hebben we onderverdeeld in vier hoofdthema’s, namelijk Digitale Immuniteit, Development Acceleratie, Totale Klantervaring en Duurzame Architectuur.

    Digitale Immuniteit

    Digitale Immuniteit gaat om een van de belangrijkste aspecten van software: veiligheid. De trein van digitalisering dendert door en de veiligheidsmaatregelen sjokken erachter aan. Dat is niet zonder risico’s. Het aantal kwetsbaarheden en cybercrime neemt toe. In 2023 is het tijd om een inhaalslag te maken. Onder Digitale Immuniteit verstaan we op het optimaliseren van de veiligheid en het minimaliseren van kwetsbaarheden. Dat doen we door security te prioriteren (DevSecOps), de veiligheidscriteria aan te scherpen (Zero Trust Security) en de privacy van de gebruiker te waarborgen (Privacy first).

    DevSecOps

    DevSecOps is een proces waarbij ontwikkelaars en beveiligingsprofessionals samenwerken om veilige applicaties te creëren. Door deze samenwerking kunnen vroegtijdig veiligheidsrisico’s en kwetsbaarheden worden verholpen. Daarnaast blijft DevSecOps de algehele beveiliging van het bedrijf en de (cloud) servers verbeteren.

    Zero Trust Security

    Zero trust security is een beveiligingsmodel waarbij er geen vertrouwen is in de netwerken van een bedrijf. In plaats daarvan wordt iedereen in het bedrijf gezien als een buitenstaander. Dit zorgt voor een betere bescherming tegen cyberaanvallen. Door bijvoorbeeld Single Sign-On (SSO), FIDO2/WebAuthn en Passwordless authentication te implementeren, kunnen de inlogmodules worden versterkt.

    Privacy first

    In 2023 zal privacy voor veel bedrijven een belangrijk thema zijn. Klanten zullen zich steeds meer realiseren hoe belangrijk het is dat hun gegevens zijn beschermd. Dit betekent dat gegevens versleuteld moeten worden opgeslagen en dat werknemers er geen directe toegang toe hebben. Daarnaast zullen bedrijven meer mogelijkheden moeten bieden om accounts te verwijderen. Zo kunnen klanten hun gegevens gemakkelijk van de servers van het bedrijf verwijderen.

     

     

    Development Acceleratie

    Het zal geen nieuws zijn dat de technologie zich sneller ontwikkelt dan de markt kan bijbenen. Om effectief op alle digitale mogelijkheden te kunnen inspelen is het in 2023 belangrijk om een versnelde werkwijze te creeën. Een efficient proces waarin snel nieuwe tools kunnen worden ontwikkeld. Door het accelereren van development blijf je als organisatie flexibel en adaptief. Een aantal trends kunnen daar significant aan bijdragen, zoals low-code/no-code en open-source development.

    Low-code/no-code (LCNC)

    Low-code/no-code (LCNC) is een manier voor bedrijven om toepassingen te creëren zonder code te hoeven schrijven. Deze aanpak maakt het voor bedrijven gemakkelijker om applicaties te maken. Dit wint tijd en geld. Er zijn steeds meer mogelijkheden om in ‘drag en drop’ omgevingen effciënt digitale tools te maken. Het enige nadeel hieraan is dat er geen mogelijkheden zijn voor maatwerk. De gulden middenweg is modulaire ontwikkelingsmethodes die kant en klare modules samenvoegen en code op maat kunnen toevoegen.

    Open-source

    Open-source ontwikkeling zorgt ervoor dat ontwikkelaars sneller software kunnen ontwikkelen. Met deze aanpak hebben ontwikkelaars toegang tot een grote pool van code die ze kunnen overnemen in hun eigen code. Bovendien moedigt open-source ontwikkeling de samenwerking tussen ontwikkelaars aan. Dit helpt ontwikkelaars van elkaar te leren en de kwaliteit van hun code te verbeteren.

     

    Totale Klantervaring

    Het gedrag van de klant is de afgelopen jaren steeds digitaler geworden. Dat betekent dat we in de klantinteractie rekening moeten houden met andere wensen en behoeftes. De gemiddelde Nederlandse consument is gewend geraakt dat alles ten allen tijde via elk apparaat binnen handbereik is. De trend van 2023 is dus ook om een complete digitale ervaring aan te bieden. Dit kan worden gerealiseerd door vanuit de klant te denken en een omnichannel omgeving op te bouwen.

    Omnichannel

    In 2023 zullen klantgerichte organisaties zich richten op het bieden van een geweldige omnichannel-ervaring. Dit betekent dat klanten via elk apparaat van hun keuze met het bedrijf kunnen communiceren. Hierbij kunnen bedrijven een gepersonaliseerde ervaring bieden voor elke klant. De focus op de omnichannel-klantervaring zal bedrijven helpen hun klanten beter te behouden. Bovendien zal het hen helpen nieuwe klanten aan te trekken en vast te houden.

    Client First

    Een klantgerichte benadering van softwareontwikkeling kan bedrijven helpen de klantervaring te verbeteren. Vaak wordt software ontwikkeld vanuit een product-first of company-first aanpak. Met een client first development, ontwikkel je software die vanuit de behoeften van de klanten. Dit betekent dat er goed onderzoek gedaan moet worden naar het digitale gedrag van de klant en in een vroeg stadium feedback verzameld dient te worden van de klanten te krijgen.

     

    Duurzame Architectuur

    Door de veranderlijke en disruptieve aard van veel digitale tools is de wendbaarheid van de onderliggende architectuur van steeds groter belang. De servers moeten bestand zijn tegen veranderingen in de hoeveelheid data en aantal gebruikers. Het is belangrijk om dit zo duurzaam mogelijk in te richten, bijvoorbeeld door cloud native computing en door de software op meerdere clouds te beheren.

    Cloud Native Computing

    Met deze cloud native computing kunnen bedrijven al hun toepassingen naar de cloud verplaatsen. Dit helpt hen de prestaties en schaalbaarheid van hun toepassingen te verbeteren. Bovendien kan een verhuizing naar de cloud bedrijven geld besparen om dat ze geen hardware hoeven aan te schaffen en de grootte van de server flexibel kunnen aanpassen aan de workload.

    Multi Cloud Architecture

    Een multi cloud-architectuur is een systeem waarbij bedrijven verschillende cloudproviders gebruiken voor één oplossing. Dit helpt hen de betrouwbaarheid van hun systeem te verbeteren. Bovendien kunnen bedrijven zo profiteren van de mogelijkheden van verschillende cloudproviders. Wanneer bedrijven een multi-cloudarchitectuur gebruiken, zijn ze niet afhankelijk van één cloudprovider. Als een van de cloudproviders uitvalt, heeft het bedrijf nog steeds toegang tot zijn applicaties en gegevens. Dit helpt bedrijven storingen in de dienstverlening te voorkomen.

    Gerelateerd