Inmiddels is de kracht van data wel bekend. Door processen te digitaliseren en data op de juiste manier te verzamelen en verwerken ontstaat er een bron van waardevolle informatie. De mogelijkheden zijn eindeloos en kan ook daarom overweldigend zijn. Op welke manieren pas je jouw data toe? Hier zijn vijf manieren die voor groothandelaren zeer waardevol kunnen zijn. 

Assortiment management

Een datatoepassing die zeker de moeite waard is, is data-driven assortimentmanagement. Hierin verwerk je niet alleen de gegevens van de artikelen in het assortiment, maar ook alle factoren die invloed hebben op de waarde van de artikelen. Met behulp van een effectieve business intelligence tool breng je in kaart hoe producten presteren en hoe er meer rendement uit gehaald kan worden.

Voorraadbeheer

Ook het voorraadbeheer verbetert met de juiste datastrategie. Slimme software kan namelijk nauwkeurige vraagvoorspellingen doen. Daarbij is het mogelijk om andere zaken als levertijden en beschikbaarheid in acht te nemen. Zo bepaal je altijd de perfecte bestelmomenten en -hoeveelheden. Met deze datastrategie kun je als groothandel de voorraadkosten zo laag mogelijkheden.

Marktbewerking

Kennis van de markt is van onschatbare waarde voor de Wholesale. Data-analyses op klantgedrag, prijswerking of marktwerking geven een beter beeld van het speelveld van jouw handel. Ontdek snel kansen, identificeer de risico’s en maak beter geïnformeerde beslissingen.

Doelgroep

Doordat steeds meer aankopen digitaal plaatsvinden is het gemakkelijker dan ooit om de transitie te maken van B2B naar B2C. Door de persoonsgegevens en aankoopdata te verzamelen, leer je je klanten kennen. Er wordt zelfs gesproken van D2C business, oftewel Direct to Customer. Door precies in kaart te hebben wie je klanten zijn, is het mogelijk om je producten direct aan te bieden aan enkel de geïnteresseerden.

Uitgavenpatronen

Een groeiende database van kranteninformatie geeft ook meer inzicht in uitgavenpatronen. Deze uitgavenpatronen worden ook beïnvloed door externe factoren. Seizoenswerking, weer, koopkracht of politieke onzekerheid zijn allemaal zaken die effect kunnen hebben op het klantgedrag. Door deze date te koppelen aan de klantinformatie levert waardevolle inzichten op.