De 4 essentiële elementen van klantgerichte software

In een digitale wereld veranderen de behoeftes van de klant in rap tempo. Om ervoor te zorgen dat klanten een positieve ervaring blijven behouden bij het gebruik van klantgerichte software is het belangrijk dat je rekening houdt met vier belangrijke elementen: personalisering, beschikbaarheid, autonomie en betrouwbaarheid.

klantgerichte software
Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Personalisering

    Personalisering is de sleutel tot een positieve gebruikerservaring. Door klanten in staat te stellen de klantgerichte software af te stemmen op hun voorkeuren en de omgeving aan te passen op basis van klantspecifieke gegevens, krijgt de algehele ervaring een boost. Personalisering helpt ook bij het opbouwen van vertrouwen tussen bedrijven en klanten, aangezien klanten zich meer verbonden en begrepen voelen. Dit gaat verder dan slecht een  gebruiker aanspreken op naam. Denk bijvoorbeeld aan bol.com die precies de producten die jij interessant vindt aanbiedt en daarnaast nog de mogelijkheid biedt om je eigen verlanglijstje te maken.

    Beschikbaarheid

    Maximale beschikbaarheid is essentieel voor klantgerichte software, aangezien klanten verwachten dat het product of de dienst beschikbaar is wanneer zij die nodig hebben. Een omnichannel aanpak zorgt ervoor dat gebruikers kunnen kiezen op welk tijdstip, met welk apparaat en op welke manier zij welke diensten gebruiken. Gecombineerd met een persoonlijke benadering betekent dit niet alleen dat alles altijd overal beschikbaar is, maar ook dat klanten precies de juiste dienst, op het juiste moment en plek aangeboden krijgen. Streaming-diensten als Netflix zijn de voorlopers van omni-channel omgevingen. Op elk apparaat bieden ze dezelfde ervaring en je kunt waar je ook bent altijd precies verder kijken waar je gebleven bent.

    Autonomie

    Klantgerichte software is niet alleen om de klant te ontzorgen, maar ook om ze zelfredzamer te maken. Door klanten in staat te stellen zoveel mogelijk handelingen zelf uit te voeren, is er minder behoefte aan klantenservice en vergroot het vertrouwen tussen bedrijven en klanten. Dit bereik je door eenvoudige, intuïtieve gebruikersinterfaces te bieden die klanten snel en gemakkelijk door hun taken leiden. Dit zorgt voor enorme tijdswinst bij service-afdelingen.

    Een goed voorbeeld van klantgerichte software die door middel van autonomie zorgt voor een hogere klanttevredenheid is het Digitale Dossier voor Eurocross

    Betrouwbaarheid

    Vertrouwen is een van de belangrijkste succesfactoren van software en valt of staat door de betrouwbaarheid van het platform. Klanten haken snel af als de software niet veilig is, niet goed werkt of niet zorgvuldig met de privacy omgaat. Kies daarom voor een schaalbare IT architectuur en gebruik veilige (cloud)servers. Zorg bovendien dat alles privacy-first wordt ontwikkeld en security-kwetsbaarheden worden voorkomen.

    Door rekening te houden met personalisering, beschikbaarheid, autonomie en betrouwbaarheid kunnen bedrijven een positieve gebruikerservaring creëren die niet alleen de tevredenheid van de klant verhoogt, maar ook de dienst verbeterd. Benieuwd naar hoe je klantgerichte software efficiënt kunt ontwikkelen, lees ons artikel over mid-code development.

    Gerelateerd