Breng je digitale transformatie naar het volgende niveau

Veel bedrijven zijn hard aan de weg aan het timmeren om de organisatie digitaler te maken. We omarmen digitale tools om bedrijfsprocessen te verbeteren en bouwen nieuwe software die de werkzaamheden innoveren. Toch tasten veel organisaties in het duister als het gaat om een digitale transformatie. De mogelijkheden zijn oneindig en de toepassingen complex en ingrijpend. Lees hier een effectieve missie-kritische strategie om de volledige digitale potentie van je bedrijf te benutten.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Wat is een digitale transformatie

    Veel bedrijven verwarren digitale transformatie met digitalisatie of digitalisering. Deze termen worden veelal met elkaar verwisseld, terwijl er weldegelijk een verschil is. Om helder te hebben wat kun je het zien als een overtreffende trap; digitaliseren, digitalisatie, digitale transformatie. 

    • Digitalisering
      Tijdens de digitalisering veranderen alle fysieke en analoge documenten en gegevens naar een digitale vorm. Deze fase bestaat uit het omzetten en het organiseren van alle relevante assets.
    • Digitalisatie
      Digitalisatie gaat over het veranderen van werkzaamheden en processen. Hierbij worden digitale tools ingezet om met de beschikbare digitale gegevens processen te optimaliseren of werkzaamheden te automatiseren. 
    • Digitale transformatie
      We hebben het pas over een digitale transformatie als er een shift plaatsvindt in de bedrijfsvoering en -cultuur. IT en technologie transformeert de complete operatie. Dit zorgt voor een nieuwe toekomstgerichte strategie en verandert eventueel de richting van de sector. 

    Stappen van Digitale Transformatie

    Bestanden digitaliseren en processen automatiseren is niks nieuws aan de horizon. Veel bedrijven hebben deze eerste fases al doorlopen. Onder druk van innovatie en concurrentie staan we nu voor de uitdaging om een digitale transformatie te ondergaan. Zo’n transformatie is vele malen complexer en tegelijkertijd veel ingrijpender. Het vraagt om een dieper begrip van het eigen bedrijf, de branche en de mogelijkheden van IT. Er zijn verschillende stadia binnen de transformatie. Hier een overzicht:

    • Begin bij het bedrijf

      Het bedrijf bepaalt de inzet van IT en niet andersom.De merkvisie en waardepropositie van het bedrijf vormen daarom de leidraad voor elke keuze. Voor een succesvolle start is het belangrijk om vanuit deze visie de bedrijfsdoelstellingen te bepalen. Bedenk hoe het bedrijf er over 5 of 10 jaar uit zal komen te zien? Deze stip op de horizon vormt het fundament van de digitale strategie.

    • Betrek de mensen

      Mensen zijn het belangrijkste kapitaal van elke organisatie en zijn de sleutel tot een succesvolle transformatie. Als nieuwe initiatieven worden geïntroduceerd is het essentieel dat deze worden omarmd en gebruikt. Er is een grote kans dat er initieel weerstand zal zijn tegen verandering. Betrek daarom alle betrokken personen in en buiten de organisatie bij elke stap. Zorg voor IT die de mens ondersteunt en een cultuur die openstaat voor innovatie. Stakeholdermanagement en UX Research zijn hierbij cruciaal.

    • Zet de eerste stap

      Digitale transformatie is geen project maar een lang traject. Om dit in beweging te zetten is het belangrijk om snel de eerste stap te zetten. Begin met een kleine, maar strategische, stap. Een snelle start met een hoge ROI zorgt voor momentum. Door te beginnen bij het laaghangende fruit met een Minimal Viable Product (MVP), krijgt de digitale transformatie een kickstart.

    • Vind een betrouwbare IT Partner

      Bij een digitale transformatie gaat IT verder dan de technologie. Als IT de kern van de organisatie vormt, verandert dit de rol van het betrokken IT bedrijf. Naast het leveren van diensten en digitale producten, is deze ook nodig voor onder andere implementatie, beheer, beveiliging, support en doorontwikkeling. Zoek daarom een betrouwbare IT Partner met de juiste ervaring en expertise, die zowel je branche als je bedrijf begrijpt. De betrokkenheid van de IT Partner bepaalt het tempo van de transformatie.

    • Stuur bij op resultaat

      Digitale transformatie is een organisch proces dat het beste Agile kan worden aangepakt. Dat wil zeggen dat het mogelijk moet zijn om regelmatig op basis van behaalde resultaten de koers bij te stellen. Bepaal voor elk project krachtige KPI’s en zorg voor een aanhoudende feedback-loop met de stakeholders. Zo is het mogelijk om regelmatig de voortgang te checken en bij te sturen waar nodig.

    Met de groeiende invloed van technologie zal elke organisatie een digitale transformatie ondergaan en veranderen in een IT bedrijf. Wij hebben ervaring met het begeleiden van bedrijven naar een digitaal ecosysteem. We zien dat onze klanten meer grip krijgen op de operatie, inzicht winnen in het bedrijfsproces en aansluiting vinden bij de branche, klant en werknemers. Het bepalen van de strategie en het oriënteren is vaak het grootste knelpunt in de digitale ontwikkeling. Wij kunnen dit versnellen in een tweedelige Discovery Workshop. Hierin zetten we samen de stip op de horizon en zetten we de roadmap uit naar toekomstbestendige IT.