Het digitale speelveld van de groothandel

Het speelveld van de groothandel is aan het veranderen. Digitalisering veroorzaakt een machtsstrijd in de waardeketen. Producenten vinden steeds kortere wegen naar retailers en consumenten. Met het doorvoeren van een effectieve digitale strategie kunnen groothandelaren de verbindende rol tussen vraag en aanbod beschermen. In dit artikel schetsen we het speelveld en de digitale middelen om ten strijde te gaan.

Meer weten?

Ga het gesprek aan met Koen!

    Klaar voor digitalisatie slag

    De groothandel is momenteel een van de snelst groeiende branches. Toch blijft de Wholesale terughoudend met investeren en loopt het achter in digitalisering. T.o.v. andere branches hebben groothandelaren 20% minder digitale middelen beschikbaar. Zonder digitale inhaalslag blijft de groothandelaar de benauwde positie in de supply chain tussen retailers en producenten. Nu deze in zwaar weer zitten is het een uitgelezen kans om IT in te zetten om ruimte in te nemen in de waardeketen.

    Corona

    We kunnen niet ontkennen dat de coronacrisis de branche op scherp heeft gezet. Lockdowns en internationale restricties zorgen voor zowel voor- en nadelen voor de handel. Het abrupt stilvallen van productie en de veranderlijke internationale transportregels maken leveringen onvoorspelbaar. Een flexibele supply chain is in deze tijd daarom essentieel. Om deze complexe logistieke uitdaging aan te gaan is het belangrijk om zo veel mogelijk processen te integreren. Een flexibele traceerbare en zelfsturende supply chain trekt hier aan het langste eind. 

    Door de het sluiten van de winkels tijdens de lockdown zijn de groothandelaren genoodzaakt de route naar de consument te verkleinen. Door digitale platformen in te zetten is het mogelijk om rechtstreeks de klant te benaderen en het gat van de retailer op te vullen. Dit biedt ook kansen om data te verzamelen en een efficienter inkoopbeleid en prijspolitiek te bepalen. 

    Data is key

    De toekomst van de handel ligt in het verzamelen en analyseren van data. De groeiende hoeveelheid digitale informatie dat beschikbaar is, verschuift het businessmodel van de Wholesale. Waar voorheen de aandacht lag bij het beheer van de goederenstroom, ligt tegenwoordig de waarde in een data driven supply chain. Het beschikken over data biedt hier het concurrerende voordeel en is een vereiste in een toekomstbestendig verdienmodel. Data gedreven groothandel biedt de kans om ruimte te pakken in de waardeketen.

    Kostenefficiëntie

    Met de toenemende concurrentie komen de marges onder druk te staan. Om daar weerbaar voor te blijven is kostenefficiëntie essentieel. Naast het optimaliseren van de supply-chain aan de hand van effectieve data-analyse, kunnen kosten bespaart worden in de transactiestructuur. Handmatige partnerovereenkomsten en maandelijkse offertes zijn omslachtig, foutgevoelig en bovendien prijzig. Het gebruik van blockchain technologie kan hierbij het verschil maken. Door processen te automatiseren en tussenstappen en personen te minimaliseren is het mogelijk om veel geld te besparen. Slim contractmanagement en nieuwe technologie als 5G en Internet of Things zorgen voor snelle en transparante en betrouwbare transacties.


    Omdat de digitale transitie van de groothandel nog in een relatief vroeg stadium is, kunnen we leren van andere sectoren. Hier komt sterk naar voren dat nieuwe technologie de potentie heeft om de markt te ontwrichten. Bedrijven die vroegtijdig innovatie omarmen en innovatie prioriteren hebben vaak de langste adem. De meeste potentie uit IT is te behalen door het als gehele infrastructuur in de kern van het bedrijf te integreren in plaats van losse tools toe te passen voor specifieke problemen.